Målgrupp
Personal som i sin yrkesroll arbetar med att stödja individer till
beteendeförändring inom hälso- och sjukvård, äldreomsorg,
skola, socialtjänst, arbetsförmedling, försäkringskassa etc.
Syfte och lärandemål
Motiverande samtal (MI) är en samarbetsinriktad samtalsmetodik
med syfte att locka fram och stärka en persons egen motivation och åtagande till förändring.
MI fungerar såväl i det korta som långa samtalet. Metodiken är
densamma oavsett om du samtalar med barn, vuxna eller äldre
och oavsett ämne.
Förhållningssättet i MI passar i alla möten med människor.
Efter genomförd utbildning ska deltagaren:
- Ha kunskap om Motiverande Samtal samt
färdigheter att tillämpa metoden i sin yrkesroll.
- Känna sig stärkt i sin roll att stödja individen i
förändringsprocessen.
Intyg utfärdas efter genomgången grundutbildning.
Utbildningens innehåll
Under de två första dagarna varvas teoretiska grunder i MI
med övningar och diskussioner. Innehållet utgår från de
problemområden som är aktuella för deltagarna. Syftet är
att deltagarna efter de två första dagarna ska kunna tillämpa
kunskaperna i den yrkesmässiga vardagen och träna för-
hållningssättet i MI fram till den tredje dagen i utbildningen.
Den tredje dagen ägnas åt fördjupning av MI-samtal vid motstånd
samt MI-samtal vid kognitiva svårigheter. Dessutom sker uppfölj-
ning, diskussion och erfarenhetsutbyte kring genomförda samtal.